aBaNg FZ (1) aBaNg gEn2 (3) aBaNg WaJa (1) aBaNg yAmAhA (6) aCaRa (17) aGaMa (7) aKtiViTi (70) anakBUAH (5) aRtIs (5) bEbAs (10) berangan (4) birtHdAy (5) bISNeS (8) bUdAk2 (5) cEmmAh (73) Clearance Sale (2) contest (9) dAPUr (4) eMoSi (67) fAiQ (13) fAMiLy (26) fArIsHa (6) fArOuQ (23) GeDiK2 QuIz (6) GiVeAwAy. (9) haiwantomeii (5) harta benda (1) hartabenda (1) hijau (3) homesweethome (35) husband (28) i love green (4) jalan2 (22) KaRtUn (8) KeRjA (7) kOlEkSi (12) LAngKAWI (6) Lipstik (3) LiRiK (15) mAkAn (44) makanan (17) mancing (2) mEnu (5) mErEpEk (26) MiMpi (5) MoViE (1) MY LOVE (21) NaiLa (5) NeGeRi (1) pOkOk (2) POU (1) Review (2) rumahsewa (1) sErAm (5) susunAtur (1) tEmAN (22) teratak kami (1) tUdUnG (2) tUmBuHaN (8) tuPPerWaRE (3) tUxEdO (5) USS (4) viDeO (13) wArKaH (3) wordless wednesday (5)

Tuesday, May 25, 2010

perjalanan yang sungguh TABULEBLAH..

huaaaaaargggggggggggggghhhhhhhhhhhhhhhh......MySpace

uh ah uh..pagi tadi segmen pagi kat THR gegar pantai timur.."AKU DAN BAS ITU"....mari kita imbas kembali kejadian semalam..

berbekalkan tiket transnasional perjalanan ke kota bharu-putrajaya, aku menapakkan kaki di stesen bas langgar, kota bharu sambil ditemani umi dan adik wanita..yang aku pelikkan punyalah gedabak stesen bas kat tesco tuh, apesal la ko suh aku naik bas kat langgar tuh?..nama pun pelik-pelik la..

seperti yang tertera di tiket, perjalanan bermula pada pukul 9 pagi..tapi bas yang dijanjikan masih belum kunjung tiba..aisehhh, nih yang bengang nih...kalau aku sesorang tunggu, bas nak lambat dua tiga jam pun xpe, nih kesian umi setia menanti bas, walaupun xnaik bas..

mula-mula bas kajang-seremban sampai, lepas tuh bas shah alam-klang..lama sikit putrajaya-puchong sampai..aku pun pelik, kenapa aku ambil tiket putrajaya-puchong? patut ambil kajang-seremban, senang mecselini tuh kutip nanti..huhu

oke, bas dah sampai..maka dengan semangat berkobar-kobar..campak beg dalam bonet bas, salam umi, salam adik wanita..buat-buat tanya driver tempat seat..tanya sangat, kan dah kena tipu..cett..


"seat 3c, duk bawoh deh"

"gapo"

"seat 3c, duk bawoh"

"bawoh, timo kaseh deh"


sambil tunjuk-tunjuk isyarat bawah dekat umi dan adik wanita, kaki kanan langkah naik bas..tercari-cari dua tiga minit tempat duduk 3c..


"huh, mano deh 3c..merabo-rabo den caghi"


semua mata yang ada dalam perut bas memandang kearah aku..cemmah, kamu dikelantan, cover sikit loghat noghori mu itu..oke, relax sebentar sebelum naik tingkat atas untuk teroka tempat duduk 3c itu..agak-agak dah lega dari manusia yang kalut-kalut cari seat masing-masing, aku pun naik tingkat atas sambil tergeleng-geleng cari seat..hah, tuh dia..


"3c 3b"


tanpa lengah-lengah terus duduk sambil tekan-tekan handepon xde faedah..delete all message, delete all call, delete lah semua...yeay!!, pasnih boleh jual dah handepon nih..serius bosan kalau xdapat duduk tepi tingkap..nak tengok sawah bendang, ladang getah, rumah-rumah papan tepi-tepi jalan punya la payah..banyak seat kosong, tapi xberani nak g duduk, al-maklumlah bas asyik-asyik berhenti ambil penumpang merata-rata nih..

dipendekkan cerita sebab dah terlampau panjang sangat kat atas tuh, sampai raub, bas ngada-ngada stop tepi jalan..masa tuh, aku dah duduk seat lain tepi tingkap..sambil tengok-tengok bawah walaupun xnampak apa-apa, nampak ada aunty seberang jalan sana g beli colok kat kedai peralatan sembahyang Ah Toi..tengah leka-leka tenung aunty tersebut, ada suara ala-ala pengumuman dari incik driver..


"sapo nok g putra, buleh tubik, naik bah blake, bah nih rusok"


putra??hentian putra kot..maka, aku pun relax je..semua orang turun..aik, aku sorang ke nak g putrajaya?...kejap tuh, ada seorang wanita tegur..


"nok g mano?


"putrajaya"


"oh, samo la kito, keno turun ko he?"


"tahu heh"


orang kelantan nih memang peramahlah, aku pun pelik..sejak naik bas balik kelantan nih, ada je tegur-tegur aku, tanya-tanya..kot loghat aku cemerlang, gemilang, terbilang memang seronoklah nak borak..nih, kelu lidah untuk keluarkan loghat itu, maka xberapa best nak borak-borak nih..kang balun loghat kelantan mix noghori, menggelabah orang tuh nak faham, kan dah jadi hal lain pulak..

sambung pasal bas, incik driver pun kira-kira berapa umat yang ada dalam perut bas..kejap tuh, suruh saki-baki yang ada tuh, naik jugak bas kat belakang..bas shah alam-klang..aik, apesal bas nih kat belakang, tadi dia gerak dulu masa kat kota bharu?

dah lama duduk dala perut bas shah lama-klang, baru ku tahu bahawasanya bas ini slow, padanlah tercicir dibelakang..tengok jam..5.30petang..sepatutnya aku dah boleh ada kat putrajaya..tapi sebab kerosakkan bas itu, kelembapan bas ini serta proses penukaran bas di hentian putra, aku sampai lambat..

p/s - aku nak salahkan sorang mamat nih, ko ngada-ngadakan..nak g toilet bagai..orang nak cepat, ko boleh buat permintaan TOILET pulak..hu..

p/s/s - pertama kali mengalami gangguan kerosakan bas macam nih...apakah sebab mak ayah berat hati nak lepaskan aku balik??huaaaaaaa..xmau degil lagi pasnih...

.:TAMAT:.

No comments: