aBaNg FZ (1) aBaNg gEn2 (3) aBaNg yAmAhA (6) aCaRa (17) aGaMa (7) aKtiViTi (69) anakBUAH (5) aRtIs (5) bEbAs (9) berangan (4) birtHdAy (5) bISNeS (2) bUdAk2 (5) cEmmAh (71) contest (9) dAPUr (4) eMoSi (68) fAiQ (13) fAMiLy (26) fArIsHa (6) fArOuQ (23) GeDiK2 QuIz (6) GiVeAwAy. (7) haiwantomeii (5) harta benda (1) hartabenda (1) hijau (3) homesweethome (35) husband (21) i love green (4) jalan2 (17) KaRtUn (8) KeRjA (7) kOlEkSi (12) LAngKAWI (6) LiRiK (15) mAkAn (39) makanan (12) mancing (2) mEnu (2) mErEpEk (26) MiMpi (5) MoViE (1) MY LOVE (21) NaiLa (5) NeGeRi (1) pOkOk (2) POU (1) rumahsewa (1) sErAm (5) susunAtur (1) tEmAN (23) teratak kami (1) tUdUnG (2) tUmBuHaN (8) tuPPerWaRE (3) tUxEdO (5) viDeO (13) wArKaH (3) wordless wednesday (5)

Sunday, January 10, 2010

.:kELaNtaN:.

..kelantan darul naim..
huhu
nape mesti cite pasal kelantan??
saje sesuke..lalalasesajer..
ok
ape yang best sangat kelantan nih..
huhu..
maybe bagi orang yang xbiase ngan negeri nih
bakal ade masalah dengan cara komunikasi dan dari segi makanan
tapi kalu yang dah biase..biase je la..
huhuhhu
..............................................
cerita pasal komunikasi kan
semalam dengar radio kelantan.fm dalam kereta
ade 1 lagu tuh
ala2 dikir barat plus dangdut plus ala2 bollywood skit
antara lirik yang terlekat dikepala
"semale ngiga ula ketik kaki..oghe tuo duk kato nok buley laki"
paham x??kah3..pasal mimpi ular pon bole buat lagu..
sebenarnya
bukan susah sangat nk paham loghat dorang
senang je kalu dapat tangkap nada dorang
nih ade cantoh2 ayat lawak versi kelantan
1."nok kendi hok tepik ko hok tok tepik" - nak cerek bunyi ke xbunyi
2."tok napok pon mok tuo,duk guling mano?" - xnampak pun mak tua,baring kat mana?
3."siak rumoh chek,gelepar la pakdo ghoni" - siap rumah chek, gelabah la pakdo ghani
lagi 1..
selalu kite pegi masjid atau surau
mesti nampak ade amaran kat tangga
SILA TANGGALKAN SELIPAR ANDA
tapi ade 1 surau kat kelantan nih area tanah merah
amaran tuh bebunyi begini
"silo pecak slipa"
............................................
tesco??kenapa harus ade gambar tersebut...saje la nk tunjuk tulisan jawi pada gambar tersebut..kalu sape datang kota bharu, korang akan nmpk papan tanda bertulisan jawi..kire semua kedai gitu la..xkire la, kedai tuh pemilik cina ke ape ke..mmg akan ade tulisan jawi tuh..huhuh..sampai ke name jalan pon tulisan jawi..hebat kan??
ok..berbalik pasal tesco nih
nak tau ape yang bestnya tesco nih?
barang2 sama je tp harge agak mahal dari tesco2 ditempat lain
maybe stok jauh,tuh yang harga mahal
ape yang menarik perhatian kat tesco nih
kaunter bayarannya
ade 3 jenis kaunter
bukan kaunter orang normal,orang cacat atau kaunter express
tapi kaunter untuk perempuan,kaunter untuk keluarga dan kaunter untuk lelaki
hahaha
nih 1st time jumpe..xtau la kalu tempat lain pon ade..
...........................................

makanan plak
yang famous nasi kerabu, nasi dagang, laksam, lepat tikam..bla3
selalu kite pagi2 telan nasi lemak, kuih2 gituh je kan
kat kelantan pon sama jugak
tapi selalu dorang makan
nasi berlauk, nasi kerabu..
dan kat bawah nih
gambar2 sarapan kite pagi tadi
gambar petama yakni dibawah nih
LAKSAM
harga rm1 yakni sebatang laksam harganya rm1
gambar yang kat bawah laksam nih plak
LEPAT TIKAM
huhu..harga rm1 jugak
susah nak dapat kat negeri2 lain nih
kalu terasa nak makan, kena la buat sendiri..huhuh


p/s - panjang betol bebel kat sini..baru 2 hari balik kelantan..perlu ke tukar status "oghang noghori" ke "mek kelate"..ahh, konpius3
.:TAMAT:.

5 comments:

nurul said...

wow blog ko kali nh byk info...bess ak ske,,byk kan stoly teling lg wey...cayala!

nurul said...

wey mknn yg ke 2 tu cam puding jek...nmpk cak sodap! nyummm yummm,,,ole2 tok ak!

.:cEmmAh:. said...

tahniah kepada aku??agaga..cam puding ke??tp xase cam puding..ia sgt sedap weh..

anis said...

menarik je cite pasal mknan..aku suka..huhu

nik asyikin said...

Make nasik kerbu sdp