aBaNg FZ (1) aBaNg gEn2 (3) aBaNg yAmAhA (6) aCaRa (17) aGaMa (7) aKtiViTi (69) anakBUAH (5) aRtIs (5) bEbAs (9) berangan (4) birtHdAy (5) bISNeS (2) bUdAk2 (5) cEmmAh (72) contest (9) dAPUr (4) eMoSi (68) fAiQ (13) fAMiLy (26) fArIsHa (6) fArOuQ (23) GeDiK2 QuIz (6) GiVeAwAy. (7) haiwantomeii (5) harta benda (1) hartabenda (1) hijau (3) homesweethome (35) husband (21) i love green (4) jalan2 (17) KaRtUn (8) KeRjA (7) kOlEkSi (12) LAngKAWI (6) LiRiK (15) mAkAn (39) makanan (12) mancing (2) mEnu (2) mErEpEk (26) MiMpi (5) MoViE (1) MY LOVE (21) NaiLa (5) NeGeRi (1) pOkOk (2) POU (1) rumahsewa (1) sErAm (5) susunAtur (1) tEmAN (23) teratak kami (1) tUdUnG (2) tUmBuHaN (8) tuPPerWaRE (3) tUxEdO (5) viDeO (13) wArKaH (3) wordless wednesday (5)

Friday, June 28, 2013

SUSUN ATUR : pakaian yang disidai diampaian

Assalamualaikum dan selamat petang...

Hari tu cerita pasal ruang dobi dan stor, jadi kena la masuk sikit bab susunan pakaian diampaian cara kami....tengok, nak sidai kain pun nak susun-susun...kalau adik kami memang tak layan laaa

Umi kami memang ajar kami sidai kain mengikut kategori...maksudnya kalau baju, mesti baju jeee...seluar, seluar ajee jangan tetiba diantara seluar tuh ada kain batik pulak....bagi orang yang tak biasa memang mengeluh sikit laaa....tapi cara nih sangat bagus

Sebab bila tersusun of cause la senang cari...tetiba mak kau suruh angkat seluar kebun dia, kan senang nak cari bila kita pergi kat bahagian seluar yang dijemur...tak payah beria cari satu ampaian....

lagi satu, dari sudut ruang ia amat menjimatkan...kalau sidai tanpa hangerla....kalau hanger tuh memang jimat ruang sangat sangat kannnnn....

Sejak kami kawen nih, kami memang praktikkan cara sidai kain umi kami....sebab dah terbiasakan....macam sekarang....ampaian kami dalam rumah je...malas nak layan sangat kain tuh....

Kalau jemur baju, kami suka pakai hanger bentuk 8....sebab, baju cepat kering....jadi untuk satu tali tuh, kami guna untuk hanger baju sahaja....



Kalau seluar, ada jenis-jenis hanger pulak...kalau seluar jeans ke slack husband kena pakai hanger yang tebal....pernah adik kami guna hanger nipis, maun tergeliat hanger itu.....hehe tak tertampung berat seluar itu adik oiiiii....



kalau baju dah guna satu tali, seluar pun akan guna satu tali jugak la...

Cara kami sidai tudung pulak, kami suka ikat je hujung tudung tuh kat tali ampaian...kalau tudung sarung kena la hanger kan....


Kalau sidai stokin, kami akan guna tempat bulat yang siap ada penyepit tuh....satu tempat bulat tuh khas untuk stokin jer...kalau seluar kecik satu tempat bulat....kalau baju dalam pulak kami sidai dekat tali sederet kaum dia sajerrrr....hehe

Itu namanya seni dalam penyidaian kain.....kekekekeeeee

Lepas angkat kain, macam mana pulak simpan hanger tuh....ha, kami simpan macam nih.....



Kalau korang, suka sidai kain macam mana?simpan hanger pulak macam mane?......end

No comments: